Oefening baart......kunst! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Ad Woudenberg - WaarBenJij.nu Oefening baart......kunst! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Ad Woudenberg - WaarBenJij.nu

Oefening baart......kunst!

Door: Ad Woudenberg

Blijf op de hoogte en volg Ad

16 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Durban

Oefening……baart kunst??

Leven aan boord van een schip heeft zo zijn charmes. Heerlijk dwalen door eindeloos lijkende gangen, verborgen hoekjes, nieuwe ontdekkingen en spontane ontmoetingen! Het is soms lastig om even een moment van stilte te vinden; even ruimte vinden voor een mijmering of nadenkend over de vraag ‘Waarom ben ik aan boord?’ i.p.v. een heerlijke kampeerplek aan een kabbelend beekje in een rustiek landschap.

In onze momenten van devotion staan we de laatste week stil bij dit soort vragen. Waarom ben je eigenlijk aan boord? En wat doe je als je straks weer thuis bent; de routine van het dagelijkse leven volledig de aandacht opeist en de periode van MercyShips als een mistflard oplost in de opkomende zon. Het is zo belangrijk om daarbij stil te staan; de hectiek van het scheepsleven maakt dat het vinden van dit soort momenten aandacht en moeite vraagt. De geestelijke menukaart krijgt steeds meer vorm en haar gerechten zijn met name afgestemd op dit soort vragen.

Het schip stelt hoge eisen aan haar bemanning; was het vroeger de touwen in om de zeilen te reven of te strijken; nu vormt een lijst van projecten en de nodige schoonmaakwerkzaamheden het dagelijkse kompas. We hadden het al over Lost and Found, inmiddels is het nieuwe zoeklicht geplaatst op het poopdeck, een licht wat een krachtige lichtbundel kan produceren met een reikwijdte van meer dan 1800 mtr. Stel je voor; ’s nachts varend in het donker en dan is daar opeens een priemende vinger die de duisternis splijt!

Een ander project, het opnieuw configureren van de controlepanels in de controlroom van de machinekamer, riep vele reacties op. De kookfanaten onder ons waren er stellig van overtuigd dat we een nieuw fornuis ontwierpen, inclusief de meest krachtige wokbrander die er te vinden is. We kunnen ons voorstellen dat dit de nodige teleurstelling heeft opgeroepen toen zichtbaar is geworden dat het ‘slechts’ een controlepaneel bleef. Wel hebben we de opties fors uitgebreid; het is niet alleen geschikt als standaard controlepanel, ook de optie van bureaublad is toegevoegd alsmede de functie van spiegel. Een veelgehoorde klacht is dat de watchkeeping officers niet meer weg te branden zijn van dit nieuwe hebbeding!

Oefening baart kunst, de tot nu toe uitgevoerde projecten leveren steeds meer nieuwe opdrachten op. In de komende dagen mag Ad nog verder werken aan het verwijderen en updaten van alle niveau-metingen van de diverse tanks aan boord! We hopen dat het juiste ‘niveau’ wordt vastgehouden! Ook voor Jannie is de titel van toepassing; de vele meters gangen die dagelijks worden schoongehouden; een eindeloze reeks van traptreden houden haar ’s nachts uit de slaap! Daarnaast wordt het team ook ingezet op urgent opdoemde klussen zoals het ordenen en registreren van diverse pijp- en fitting onderdelen voor diverse systemen aan boord.

Een schip is stevig zou je zeggen. De tijden van de Titanic liggen ver achter ons, veiligheid is een groot goed en maakt dat we dit zien als ‘gewoon’. Om dat te voorkomen worden we regelmatig ruw uit dit droombeeld getrokken, afgelopen week klonk het scheepsalarm en werd verwacht dat een ieder zich direct richting gangway begaf om het schip te verlaten. Geen tijd voor de laptop of telefoon, binnen tien minuten was het schip geheel leeg! Helaas bleek ons ‘musterstation’ aan de wal een wat risicovolle locatie; een paraplu tegen dat wat een duif placht te laten vallen was hard nodig! Oefening baart kunst!

Hoezeer dat geldt in de gehanteerde omgangstaal aan boord blijkt wel als we elkaar in onze eigen hut in het Engels aanspreken; verwonderd kijken we elkaar aan en beseffen dat zelfs de routine van ons eigen taaltje doorbroken wordt; zou hier dan echt sprake zijn van een ‘Nexit’?

We kijken naar de komende week als afronding van ons verblijf aan boord. Er wachten nog een paar intensieve dagen waarin een aantal projecten afgerond moeten worden. Onderdelen daarvoor komen maandag aan en vragen om een strak schema met extra effort in de vorm van langere dagen. De hoofdmotoren worden maandag getest en dan zal blijken of het schip op 1 augustus kan vertrekken. Einde van de week zal als het goed gaat door Lloyds Register het fel begeerde Safety certicaat Passenger vessel worden uitgereikt; daarmee is de AfricaMercy klaar voor haar volgende uitdaging.

Het doet ons goed om te zien dat velen meelezen en meebeleven wat zich afspeelt aan boord, dit heeft grote waarde voor ons. Ook de daarmee verbonden betrokkenheid met het werk van MercyShips heeft grote waarde. Straks in Benin worden weer vele honderden geholpen daar waar geen geld beschikbaar is voor medische zorg. Immense veranderingen in het leven van individuele personen is daarvan de getuige. Het steunen van MercyShips maakt dit verschil!!

Met een warme en hartelijke groet vanaf een bijzonder en prachtig schip,

Liefs
Ad en Jannie

• 16 Juli 2016 - 20:17

Gerard Niezen:

Hard werk, Ad en Jannie! Fijn dat je resultaat ziet. ik zou niet graag in jullie schoenen staan in al die kleine ruimten, maar fijn dat jullie dit willen doen.

• 16 Juli 2016 - 21:39

Cock:

Mooi verslag

• 16 Juli 2016 - 21:51

Hennie Kuijer:

Zeker een mooi verslag! Je kunt wel schrijver worden, Ad! Wat je allemaal hebt bekokstoofd...snap er niks van maar wel ontzettend gaaf!

• 16 Juli 2016 - 21:55

Hennie Weer:

...en dan niet te vergeten: Jannie....zeebenen gekregen en ladders tot in de wolken...(echte ladders wel te verstaan)...petje af!

• 18 Juli 2016 - 11:10

Klaas:

Laten jullie het even tijdig weten als het een definitieve Nexit wordt :)
    Zegen voor de (voorlopig) laatste loodjes daar !!

• 18 Juli 2016 - 20:06

Antje:

Wat vliegt de tijd! Het mag dan geen kampeervakantie zijn, de voldoening die jullie dit geeft is heel waardevol. Tot de volgende keer.

• 19 Juli 2016 - 16:40

Will Seignette:

Hallo Ad,

Ik wilde je net een bericht sturen met metaforen over Jan van Riebeeck en andere reizigers naar Zuid Afrika toen me vanmiddag via Petra het bericht bereikte dat je je been gebroken hebt. Volgens het bericht moet je een operatie ondergaan. Nog een geluk dat je dan op een hospitaalschip zit, of doen ze dat daar niet? Je bent op deze manier wel mooi aan onze verhuizing ontsnapt. Tegen de tijd dat jij weer aansluit in Zoetermeer zijn de verbouwers tenminste klaar en zijn alle chemische luchten verdwenen en werken ook de ICT aansluitingen weer naar behoren. Ieder nadeel z'n voordeel om maar met een grote Nederlander te spreken. Door de tegenslag met je ongeval zal jij je huneur niet laten bedreven, daar ben je de man niet naar. Jij weet overal het beste va te maken. Sterkte met de operatie en om af te sluiten zou ik de grote Zuidarfrikaan Paul Kruger willen citeren die zei: Alles sal regkom, als ieder sijn plig doet. ( want dat laatste zij hij er wel bij.)

• 24 Juli 2016 - 13:28

Iet En Jos:

Hallo Ad en Jannie,
    Een paar dagen geleden lazen we door jullie berichten heen. Dat zijn steeds weer hele ervaringen en -als wij dat goed lezen- de meest waardevolle als het in de confrontatie naar verdieping voor jezelf kan leiden. Meer als de moeite waard om met anderen uit te delen.
    Bij het openen van de computer om te gaan reageren lezen we Ad, dat je je been gebroken hebt. Dat is een extra confrontatie met je zelf en je omgeving. We hopen dat je intussen weer goed 'op het been' bent gezet. Al zal het nog veel tijd, geduld en oefening vragen. Hopelijk zonder pijn.
    Extra sterkte in deze tijd toegewenst en vooral spoedig herstel en we zijn benieuwd naar jullie verdere ervaringen.

Ad

Werken aan boord van de African Mercy, een hospitaalschip wat door MercyShips in de vaart wordt gehouden om de armsten op deze wereld te voorzien van medische en geestelijke zorg. De organisatie zet zich in voor het verbeteren van alle aspecten van het leven, zowel lichamelijk als geestelijk. Ik hoop met mijn periode aan boord een bijdrage te mogen leveren aan deze doelstelling. Dit is in korte lijnen de doelstelling van mijn reis. Het is best spannend om na zoveel jaren weer te werken aan boord van een schip, en een tijdje gescheiden te zijn van gezin en vrienden. Ben ik de diverse automatismen nog machtig, hoe zal het zijn om weer in de engineroom aan de slag te gaan, hoe was het om in dok te liggen met een schip waarop hele dorpen aan mensen rondlopen? Op al deze vragen zal ik zoveel mogelijk via de blog antwoord geven. Ad

Actief sinds 25 Aug. 2010