Prikkelend begin - Reisverslag uit Brielle, Nederland van Ad Woudenberg - WaarBenJij.nu Prikkelend begin - Reisverslag uit Brielle, Nederland van Ad Woudenberg - WaarBenJij.nu

Prikkelend begin

Blijf op de hoogte en volg Ad

12 Juni 2016 | Nederland, Brielle

November 2015, de Ahoy biedt onderdak aan de Europoort 2015. Een maritieme beurs met vele standhouders met aanbod voor diverse maritieme business. Ook MercyShips, bescheiden met een stand, is van de partij. Op de beurs wordt gevraagd of ik beschikbaar ben voor een nieuwe periode om aan boord te werken. De locatie waar het schip in dok gaat is bekend; het wordt Durban (Zuid-Afrika). Een wok van herinneringen trekt langs en af en toe zijn de druppels van herkenning te voelen. De periode van 2010 komt weer in beeld; ik ben geneigd om gelijk 'Ja' te zeggen. Dan bedenk ik me; thuis is iemand die zich zeer beslist heeft uitgesproken, "als je nog een keer gaat, dan laat ik je niet alleen". De voorwaarde voor de nieuwe reis is benoemd, de onderhandelingen starten. Een nieuwe reis zonder Jannie is onbespreekbaar.

April 2016; een bericht van het hoofdkantoor; we komen mensen tekort, overweeg je nog om in juli naar Durban af te reizen? De voorwaarde telt nog steeds, en dat is het begin geweest van een lange mail- en uitwisseling van formulieren geweest. Maar.....woensdag 1 juni kregen we het verlossende mailtje; het wordt een reis samen!! En dat betekent in sneltreinvaart alles regelen. Verlof aanvragen, patiënten verzetten, internationaal rijbewijs aanvragen, en als klap op de vuurpijl TICKETS!

Trots is Jannie als ze bij het boeken van de tickets ziet dat het een 'Zeemans' ticket wordt. Het ontlokt haar de uitspraak 'Jij hebt er vier jaar voor moeten studeren, het kost mij een halve dag....'.
Maar dan; onze minst begeerlijke actie; de vaccinaties!

Onder toeziend oog van onze kleindochters gaan we manmoedig en met opgeheven hoofd (zweetdruppeltjes parelen op ons voorhoofd) de behandelruimte in. Van twee kanten worden we belaagd door glanzend staal met een onmiskenbare scherpe punt. Een volgend moment stelt de meest nieuwsgierige kleindochter de vraag 'doet het zeer?', wat als antwoord (pedagogisch verantwoord) niet anders ruimte laat dan te zeggen 'Nee hoor, valt reuze mee!'.

Een beetje wit om de neus zoeken we de auto weer op. Twee meisjes op de achterbank hebben alleen nog aandacht voor een snoepje. Elkaar aankijkend rest ons te concluderen dat dit een 'prikkelend' begin is van een nieuwe reis naar Durban.

Groet
Ad en Jannie

• 12 Juni 2016 - 19:25

Gerard Niezen:

Ad
    Leuk om weer wat van je te vernemen. Goede reis, en fijn dat je vrouw mee gaat.

• 15 Juni 2016 - 08:45

Will Seignette:

Hallo Ad,
    Veel succes bij het goede werk. Je bent wel een man van traditie, of het nu in Den Briel is of in Afrika. Al jarenlang doe je dit en het lijkt me ook fijn om je vrije dagen te besteden aan dit soort hulp. Je bent weg van de SBB hectiek en je hoeft niet de hele dag naar een palm te staren maar bent lekker dankbaar bezig. Eigenlijk is er geen betere manier om invulling te geven aan je vrije dagen.

• 24 Juni 2016 - 14:06

Helen:

Ad en Jannie,
    We wensen jullie een goede reis en veel succes.

• 26 Juni 2016 - 15:53

Bart:

Dag Ad en Jannie, veilige reis tot volgende week. Groet Bart

• 26 Juni 2016 - 18:20

Antje:

Dag Ad en Jannie. Ik lees jullie bericht nu net. (ik ben gister terug gekomen van vakantie) Wat geweldig! Kippenvel. Ik hoop dat het weer een geweldige en indrukwekkende reis voor jullie mag worden. Wat fijn dat jullie met z'n tweetjes kunnen. Geniet ervan. Ik zie uit naar de verdere berichten. Groeten, Antje.

• 26 Juni 2016 - 20:00

Jolanda Tolhoek:

Lieve vrienden,

en dan is de reis begonnen.....we wensen jullie samen een onvergetelijke tijd!
    Groetjes, John en Jolanda

• 06 Juli 2016 - 21:48

Lilian:

Hallo Ad en Jannie
    Jullie zijn nu een goeie week weg en hebben vast al wel meer prikkels op gelopen,maar waarschijnlijk minder pijnlijke. Ben heel nieuwsgierig naar de eerste indrukken van Jannie. Veel succes de komende tijd en dat het jullie veel voldoening mag geven en geluk en gezondheid voor de patiente aan boord.
    Hartelijke groeten van ons beide.

Ad

Werken aan boord van de African Mercy, een hospitaalschip wat door MercyShips in de vaart wordt gehouden om de armsten op deze wereld te voorzien van medische en geestelijke zorg. De organisatie zet zich in voor het verbeteren van alle aspecten van het leven, zowel lichamelijk als geestelijk. Ik hoop met mijn periode aan boord een bijdrage te mogen leveren aan deze doelstelling. Dit is in korte lijnen de doelstelling van mijn reis. Het is best spannend om na zoveel jaren weer te werken aan boord van een schip, en een tijdje gescheiden te zijn van gezin en vrienden. Ben ik de diverse automatismen nog machtig, hoe zal het zijn om weer in de engineroom aan de slag te gaan, hoe was het om in dok te liggen met een schip waarop hele dorpen aan mensen rondlopen? Op al deze vragen zal ik zoveel mogelijk via de blog antwoord geven. Ad

Actief sinds 25 Aug. 2010